Mer om verksamheten och vardagen hos oss på Skrattegi förskolor
All information samlat på ett ställe
Så här tänker vi:
Förskolans läroplan beskriver att förskolan ska använda digitala verktyg som ett material bland andra. Skrattegi förskolor använder digitala hjälpmedel i den mån att det gagnar barnens utveckling och lärande, men vi anser att barnen först och främst ska ges möjlighet utveckla och använda alla sina sinnen. Det sker, som vi ser det, främst i leken.
Vi är inte på något sätt motståndare till den digitala utvecklingen men vi gillar att ”rusa långsamt” så att vi hinner tänka efter före, reflektera, ta del av aktuell forskning o.s.v.. På så vis kan vi planera hur vi ska göra något, när vi ska göra det och framför allt syftet med det vi gör.
Vi använder analog dokumentation i form av portfoliopärmar (om du vill komma till rubriken ”Så här arbetar vi ” klicka här ) för att vi tycker det är praktiskt och enkelt för barnen att ta fram pärmen, bläddra i den och titta i tillsammans med kompisar och pedagoger (det är en fördel att kunna bestämma själv när man vill titta i sin portfolio utan att behöva ”köa” till en skärm). Det utesluter inte att vi kan använda digitala verktyg för dokumentationen i vår blogg.
Policy kring film och TV
När vi använder film, tv, appar etc. i den pedagogiska verksamheten så ska det alltid utgå från barns intressen och lekar och främja barnens utveckling och lärande.
Här följer några punkter som ska tas i beaktande:
- Materialet ska vända sig till barn i förskoleåldrarna.
- Pedagog ska vara med under visning så att de kan fånga upp frågor och synpunkter och följa upp innehållet.
Innehållet i det som visas ska utgå från barngruppens lärande så att ämnet är aktuellt. - Föräldrar ska informeras om vad vi visat.
Vår policy kring fotograferingar
Vi har som policy i Skrattegi förskolor att be vårdnadshavare och andra besökare att inte fotografera barnen på förskolan i vardagen. Kameratätheten har ju mångdubblats under de senaste 5-10 åren och risken för att barn plötsligt, via till exempel internet, kan komma att figurera i oönskade sammanhang har ökat. Det vill vi i Skrattegi förskolor inte medverka till.
Vid uppträdanden
Vi brukar be publiken att inte fotografera när barnen uppträder. Vår erfarenhet är att barnen får svårt att koncentrera sig om de möts av en mängd fotoblixtar. Det är också ett önskemål från en del vårdnadshavare som av olika anledningar inte vill att deras barn ska vara med på gruppfotografering. Efter själva uppträdandet kan barnen stå kvar en stund så att de föräldrar som vill kan fotografera. De föräldrar som inte vill att deras barn ska vara med på denna fotostund ansvarar då för detta.
Bilder i barnets portfolio och Tyra-appen
De fotografier pedagogerna tar kring barnens utveckling och lärande till portfolion finns enbart i barnets portfolio eller i barnets egen portfolio i Tyra-appen. De fotografier som ligger i dator eller Tyra-appen raderas kontinuerligt.
Utbildningsmaterial till Skrattegi utbildning
Vi frågar alltid föräldrar (och barn beroende på ålder) om vi vill använda bilder i Skrattegi Utbildning vid till exempel föreläsningar eller i vårt författande.
Det kan vara knepigt att veta hur du ska agera när du misstänker att ditt barn är sjukt eller håller på att bli sjukt. För att eliminera missförstånd så är det bra att ha en utgångspunkt. Skrattegi förskolor har valt att följa Socialstyrelsens rekommendationer när det gäller att minska smittspridningen i barngrupperna. Fråga gärna pedagogerna om råd.
Om du vill läsa mer läsa mer ur Folkmyndighetens publikation Klicka här
Vikarier & nyanställda
Vi tycker att det är viktigt med öppenhet och tillit. Vi har alltid ett förtroende för de personer som vi anställer det vill säga – vi ”tror före” att det ska gå bra! Förtroendet växer förhoppningsvis till en tillit. Vår strategi för att skapa tydlighet är att ta hänsyn till alla parter, barnen, vårdnadshavarna, den nyanställda och kollegor. Våra rutiner beskriver ett tillvägagångssätt för nyanställda (vikarier eller ordinarie personal):
Vi tar alltid in utdrag från belastningsregistret från alla som arbetar i Skrattegi förskolor.
Nyanställd och korttidsvikarie ska inte:
- Byta blöjor
- Assistera vid barnens toalettbesök
- Vara ensam med barnen
Vikarier under en längre tid:
Pedagoger som vikarierar under en längre tid eller återkommande vikarier som arbetslaget och barnen lärt känna kan efter ordinarie pedagogers bedömning och barnets medgivande utföra omsorgsuppgifter, som till exempel att byta blöjor. De kan även, utifrån bedömning av ordinarie pedagoger och förskolechef utföra organisatoriska rutiner som t.ex. att öppna eller stänga förskolan.
Öppna dörrars policy
I Skrattegi förskolor jobbar vi utifrån ett begrepp vi kallar ”öppna dörrar”. Med det menar vi att vi har ett förhållningssätt som både möjliggör individens integritet och minimerar risken för att oegentligheter sker bakom stängda dörrar. Förhållningssättet gäller alla utrymmen inomhus på förskolan inklusive toaletter, skötrum och vilrum och även på gården. Vi pedagoger använder vår erfarenhet och kunskap på ett sätt så att barnen kan leka utan att känna sig övervakade.
Det ser olika ut på förskolorna i Skrattegi, en del har fönster i dörrarna, fönster mellan rummen på avdelningen medan andra inte har det. Det innebär att varje arbetslag gör bedömningar av hur rutinerna för ”öppna dörrar” ska fastställas på avdelningen.
Några viktiga saker att förhålla sig till (om det saknas fönster i dörrar eller mellan rummen):
- Att vi håller dörrarna öppna/på glänt vid olika aktiviteter med barnenAtt barn inte får stänga in sig i ”slutna sällskap” utan att vuxna kan ha överblick (ser eller hör).
- Viktiga saker att förhålla sig till för alla:
- Att det alltid är öppet för andra att komma in i rummet.
- Att pedagogerna sprider ut sig på gården så att man har överblick över hela gården.
Intressant om barns sömn
”Borde barn sova längre? Får vi inte sova dör vi. Sömnen är viktig för att befästa saker vi har lärt oss och uppmärksammat under dagen. Ändå sover barn i alla åldrar mindre per dygn i dag jämfört med för tio år sedan. Och på många förskolor får barn över tre år antingen inte sova alls eller bara en begränsad tid”, ur tidningen ”förskolan” som relaterar till forskningsresultat kring barns sömnbehov. Om du vill läsa artikeln i tidskriften ”förskolan”: